} } document.onmousedown=noRightClick کوروش - شهرک دهشک(ده اشکانیان) بزن آباد (برزو آباد)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کوروش - شهرک دهشک(ده اشکانیان) بزن آباد (برزو آباد)

چون دانشمند بمیرد، همه چیز حتی ماهیان در دریا بر او بگریند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

نوشته شده توسط: سینا

کوروش سه شنبه 86 آذر 6 6:36 عصر

  منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهارگوشه جهان

 

 

بنام ایزد پاک

روز نوزدهم آذر که برابر با دهم دسامبر است را روز جهانی حقوق بشر نامگذاری کرده اند. منشور حقوق بشر در دهم دسامبر 1948 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و دولت ایران یکی از نخستین امضاکنندگان این اعلامیه بود  اما به خوبی می دانیم که نخستین اعلامیه جهانی حقوق بشر , اعلامیه حقوق بشر کوروش کبیر می باشد که بیش از 2500 سال از عمر آن می گذرد. این استوانه در پی کاوشهای باستانشناسی در شهر "اور" به دست "هرمزد رسام"  از اعضای باستانشناسی انگلیسی کشف شد و هم اکنون زینت بخش موزه بریتیش میوزیوم انگلستان است و یک نسخه کپی از آن هم در ساختمان سازمان ملل نصب شده .

منشور حقوق بشر کوروش بزرگ

به این بهانه بخشی از متن منشور کورش کبیر که به عقیده آگاهان اولین منشور حقوق بشر در جهان به شمار می آید از نظرتان می گذرد:

(( منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه دادگر، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهارگوشه جهان. پسر کمبوجیه، شاه بزرگ ... نوه کورش، شاه بزرگ ... نبیره چیش پیش ، شاه بزرگ . . .

آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه مردم گامهای مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم، مردوک خدای بزرگ، دلهای پاک مردم بابل را متوجه من کرد... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.

ارتش بزرگ من به آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید.

برده داری را بر انداختم ، به بدبختی های آنان پایان بخشیدم. وضع داخلی بابل و جایگاههای مقدسش قلب مرا تکان داد...

من فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند.

مردوک خدای بزرگ از کردار من خشنود شد... او برکت و مهربانیش را ارزانی داشت . ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم. . .

من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی را که بسته شده بود، بگشایند. همه خدایان این نیایشگاهها را به جاهای خود بازگرداندم.

همه مردمانی را که پراکنده و آواره شده بودند، به جایگاههای خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم.

همچنین پیکره خدایان سومر و اکد را که نبونید بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده بود، به خشنودی مردوک خدای بزرگ و به شادی و خرمی به نیایشگاههای خودشان بازگرداندم، باشد که دلها شاد گردد.

بشود که خدایانی که آنان را به جایگاههای مقدس نخستینشان بازگرداندم، هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم زندگانی بلند خواستار باشند...

من برای همه مردم جامعه‌ای آرام مهیا ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم. ))

یادآوری این نکته ضروری است که بسیاری از موارد اعلامیه جهانی حقوق بشر از قبیل برابری زن و مرد، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی کار، آزادی مسافرت، آزادی در انتخاب همسر و خیلی از آزادیهای دیگر که در  منشور حقوق بشر آمده ریشه در گاتهای زرتشت دارند .

این هدیه  را از من پذیرا باشید

بنام ایزد پاک

ادامه ی یادداشت تاریخچه درفش ایران:

در زمان هخامنشیان برای درفش ملی ایران نشانی با الهام از شاهین در حال پرواز و احتمالا با بهره گیری از نمادی مهری, ساختند که بسیاری از مفاهیم بنیادی آیین زردشت را در خود داشت. ایرانیان بر این باور بودندکه این نشان – یعنی پیروی از مفاهیم آن- موجب پایداری و استواری درفش کاویان, پایندگی و جاودانگی ایران زمین, آزادگی و سرافرازی ایرانیان,آبادانی و پیشرفت سرزمینهای زیر پرچم ایران,خواهد بود.بر همین باور نام این نشانه را "فروهر" نهادند. هر یک از اندامهای این نگاره بیانگر معنایی است که ریشه در اندیشه ایرانیان زردشتی دارد. در زیر به گزارش آن می پردازیم:

انسان در روند تدریجی و مستمر بالندگی خود به سوی رسایی و جاودانگی باید با بهره گیری از تجربه ی راهنمایان پارسا و خردمند از حلقه ی آز و نیاز و رشک و خشم و کین در گذرد و با بالهای آزادگی ,راستی و پاکی, به اوج روشن بینی و رسایی پرواز کند. انسان در این جهان چنان آفریده شده است که می تواند به اختیار بیندیشد و بر پایه این اختیار است که اندیشه اش گاه به بدی می گراید و گرایش به بدی او را در بند تاریک بینی ها و کژیها و کاستی ها گرفتار می کند.زندگی در این جهان میدان مبارزه دو نیروی همزاد و متضاد در اندیشه انسان است که در اوستا, (سپنتا مینو ) (= منش نیک ) و ( انگره مینو )(= منش پلید ) نامیده شده است. وظیفه انسان در زندگی آن است که با فرو نهادن و رها کردن اندیشه و گفتار و کردار بد بر نیروی اندیشه و گفتار و کردار نیک بیفزاید تا جهان از پاکی , نیکی , راستی و رسایی سرشار گردد و بهشت آرمانی زردشت به دست انسان و برای انسان به وجود آید.این است پیمان مقدسی که انسان با آفریدگار خود بسته است. تنها پایبندی استوار به این پیمان و عمل کردن درست به آن است که پرواز گوهر تابناک وجود انسان را به فروغ بیکران راستی و رسایی میسر می سازد. نگاره‌ی فروهر, یاداور هماره‌ی این پیمان مقدس بین آفریده اندیشمند و آفریدگار خردمند است.

فروهر

1-     سیمای پیر و نورانی نگاره یاداور آنست که برای پرواز به سوی رسایی و جاودانگی, بهره گیری از راهنمایی استادان پارسا و پیران خردمند, ضرورت دارد.

2- دست راست او به جلو و بالا کشیده شده است و این نشانه آنس که آرمان و هدف انسان باید پویش و پرواز به جلو و بالا باشد. ( پیش روی و فراروی )

3- حلقه ای که در دست چپ او قرار دارد نشانه ی پیمانی است که انسان در بدو خلقت خود با هستی بخش بزرگ دانا بسته است و آن مبارزه پیگیر و خستگی ناپذیر با ناراستی, برای نیرو بخشیدن به فروزه راستی, در جهان است.

4- حلقه ی دور کمر او نشانه آنست که انسان وظیفه دارد از بند وابستگی های دروغین در این جهان در گذرد تا شایستگی و توانایی پرواز به سرچشمه خورشید حقیقت را بیابد.

5- دو رشته آویخته به چنبر میانی بدنش بیانگر این حقیقت است که زندگی انسان در این جهان آوردگاه رویارویی دو مینوی متضاد نیکی و بدی است, و انسان نیز در این میدان زندگی ناگزیر به مبارزه است.

6- اندام زیرین نگاره فروهر – که سه بخش دارد – نشانه آنست که انسان در میدان مبارزه نیکی و بدی باید اندیشه و گفتار و کردار بد را رها سازد تا زمینه رشد  و بالندگی نیکیها در اندیشه او فراهم گردد.

7- دو بال گشاده نگاره که هرکدام به سه بخش تقسیم شده است, بیانگر این معناست که انسان پس از فروهشتن اندیشه و گفتارو کردار زشت باید با بالهای گشاده و نیرومند اندیشه , گفتار و کردار نیک به سوی سرافرازی و رسایی پرواز کند.

برگرفته از بینش زردشت – خداداد خنجری

دوستان گرامی همانطور که در یادداشت پیشین هم گفته شد این تمامی سرگذشت درفش ایران نیست و این فقط یاداوری بود تا در این مورد پژوهش بیشتری انجام گیرد.

یک توضیح دیگر در مورد کادر کشویی زرتشت نامه: این کادر از چند بخش تشکیل شده:بخش نخست مربوط است به فرازهایی از اندیشه اشو زرتشت که به هنگام به روز شدن تارنما این بخش هم به روز می شود. بخش دوم مربوط است به دوستان این تارنما که می توانند تارنمای خود را در این بخش تبلیغ کنند.

هدیه امروز    

 


نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
...!
[عناوین آرشیوشده]

جمعه 103 اردیبهشت 7

امروز: 8 بازدید

دیروز: بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

پیوندهای روزانه

فرح زنده است [222]
کوروش [260]
درفش کاویانی [121]
مطلبی از ایران باستان [321]
[آرشیو(4)]

آشنایی با من

کوروش - شهرک دهشک(ده اشکانیان)          بزن آباد (برزو آباد)

لوگوی خودم

کوروش - شهرک دهشک(ده اشکانیان)          بزن آباد (برزو آباد)

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی دوستان











لینک دوستان

Manna
خانه اطلاعات
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
صحرا
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...

آوای آشنا

آرشیو

مطالبی از قهستان
ایران باستان
عکس های هنرمندان
عکس هاو مطالبی از دهشک
گله
دهشک و بزناباد از نگاه تصویر
هفت گانه

جستجوی وبلاگ من

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد 103542 بازدید