قهستان یا قوهستان به معناى کوهستان است و با توجه به موقعیت کوهستانى آن به این نام
موسوم است. زیرا به عکس سیستان، که در شرق قهستان در سرزمین پست و کم ارتفاعى قراردارد، سرزمین قهستان نسبتاً کوهستانى و مرتفع مىباشد. وجود رشته کوههاى طولانى و مرتفع دراطراف به آن شخصیت جغرافیایى داده است. این کوهها در طول زمان منطقه رااز گزند حوادثى چون زلزله و طوفان تا حدودى در امان داشته است.
قهستان درعهد ساسانیان ولایتى آباد و داراى روستاهاى حاصلخیز بوده است. مردمانى بااستعداد و سلحشور داشته که مایه دلگرمى حکومت وقت و منشاء قدرت در این منطقه بوده است.
ابن حوقل در کتاب صورةالارض گوید »شهرهاى قهستان سردسیر است و نخل درآن جانمىروید مگر در طبس گیلکى در حاشیه کویر
در سال 21 هجرى، اسلام در تمام نقاط ایران گسترش یافت و در سال 22 هجرى در عهد خلفاى صدر اسلام، دستههایى از سپاه اسلام به فرماندهى احنف بن قیس از طریق طبسین قهستان به خراسان اعزام شدند .
در معجم البلدان آمده است: قهستان به دست عبداللَّه بن عامربن کریز در ایام خلافت عثمان بن عفان در سنه 29 هجرى فتح شده و تمامت قواى آن الحال در دست ملاحده است که از فرزندان حسن بن صباح اند و بیرجند قصبه آن مىباشد.
درسال 202 هجرى حضرت امام محمد تقى)ع( از راه قهستان به خراسان عزیمت کردند. قهستان در آن زمان مسیر عبور ومرور کاروانهاى عراق و حجاز بود. از این رو قهستان را دروازه »خراسان« مىخواندند. گویا در همین سفر بود که خواهر مکرمه امام رضا)ع( حضرتزینب)س( در روستاى کاهین دارفانى را وداع گفته و امام جواد)ع( پساز دفن ایشان عازم خراسان مىشود و از راه بیهق به راه خود ادامه مىدهند.
سال 400 هجرى مصادف با حاکمیت الطابع لله عباسى و الحامدلله علوى است. امام جواد )ع( دراین سال با گروهى از خاندان خود که معروف به باقریه بودند از مدینه به "رى" واز آنجا به خراسان آمدند. و در نواحى قهستان ساکن شدند.دراین محل به علت درگیر شدن با مأموران عباسى در کوههاى نزدیک چنشت که از نواحىدهستان نهارجان است، زخمهاى فراوان برداشتند واکثر آنها به شهادت رسیدند.
سید محمد بزرگ روستا به لحاظ ترس از عباسیان، شهدا را در غارى مىگذارد ودهانه آن را با سنگ وگل مىبندد. هم اکنون، این محل زیارتگاهى براى علاقهمندان خاندان عصمت و طهارت مىباشد. |