} } document.onmousedown=noRightClick موسیقی هخامنشی - شهرک دهشک(ده اشکانیان) بزن آباد (برزو آباد)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
موسیقی هخامنشی - شهرک دهشک(ده اشکانیان) بزن آباد (برزو آباد)

آفت دانشمندان، حبّ ریاست است [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط: سینا

موسیقی هخامنشی یکشنبه 87 بهمن 13 11:12 صبح


موسیقی هخامنشی 

 " ایرانیان برای قربانی در راه خداوند و مقدسات خود ، کشتارگاه و آتشکده ندارند و بر قبور مردگان شراب نمی‌پاشند ، در عوض یکی از پیشوایان مذهبی حاضر می‌شود و یکی از سرودهای مذهبی را می‌خواند

 " کورش برای حرکت سپاه دستور داد سربازان با شنیدن صدای شیپور قدم بردارند و حرکت کنند ، زیرا صدای شیپور علامت حرکت است . " 

 " کورش کبیر به عادت دیرینه ، در موقع حمله به ارتش آشور سرودی را آغاز کرد و سپاهیان او با صدای بلند آنرا خواندند و بعد از پایان سرود ، آزادمردان با قدم‌های مساوی و منظم به راه افتادند . کورش در وقت حمله به دشمن سرود جنگی را آغاز کرد و سپاهیان با او هماهنگ شدند . " 

در سال  1336  هجری شمسی در کاوش‌های تخت جمشید در حول و حوش آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی ، یک شیپور فلزی به طول  120  سانتی متر بدست آمد که شبیه کرنای است . قطر دهنه آن  50  سانتیمتر و جزو سازهای جنگی محسوب می‌شود . ..

  
      aaraamgaah1.jpg
  
     موسیقی هخامنشی


  1 -  موسیقی مذهبی :

بر اساس نوشته‌های هرودوت مورخ یونانی ، مغان هخامنشی بدون همراهی ساز و با نای سرودهای مذهبی می‌خواندند و از این نظر ، نه مثل سرود خوانان بابلی و آشوری بودند و نه تحت تأثیر اقوام سامی . موسیقی این سرودها صرفاً موسیقی آوازی بود و نه موسیقی سازی .

مشاهده می‌کنید که پرهیز از
استفاده از ساز و آلات در موسیقی مذهبی از ادوار گذشته تاریخی وجود داشته و اثرات آن تا به امروز هم به چشم می‌خورد .
 
مسئولیت اجرای سرودهای مذهبی با موبدان خوش آواز بوده و به قول "استرابو" دانشمند یونانی این نغمه‌ها منحصر به مفاخر پهلوانی و مناجات با یزدان بوده است .
هرودوت همچنین می‌نویسد :

 " ایرانیان برای قربانی در راه خداوند و مقدسات خود ، کشتارگاه و آتشکده ندارند و بر قبور مردگان شراب نمی‌پاشند ، در عوض یکی از پیشوایان مذهبی حاضر می‌شود و یکی از سرودهای مذهبی را می‌خواند . "

  2 -  موسیقی رزمی :

در دوران هخامنشی موسیقی به نوع دیگری هم موجود بوده است . یکی از انواع دیگر ، موسیقی رزمی یا جنگی بوده است .

گزنوفون دیگر مورخ یونانی در کتاب " سیروپدیا " می‌نویسد :

 " کورش کبیر به عادت دیرینه ، در موقع حمله به ارتش آشور سرودی را آغاز کرد و سپاهیان او با صدای بلند آنرا خواندند و بعد از پایان سرود ، آزادمردان با قدم‌های مساوی و منظم به راه افتادند . کورش در وقت حمله به دشمن سرود جنگی را آغاز کرد و سپاهیان با او هماهنگ شدند . "

 " کورش برای حرکت سپاه دستور داد سربازان با شنیدن صدای شیپور قدم بردارند و حرکت کنند ، زیرا صدای شیپور علامت حرکت است . "

این سرودها برای بر‌انگیختن حس شجاعت و دلیری سربازان اجرا می‌شد و گزنوفون اضافه می‌کند که :

 " کورش از کشته شدن سربازان طبری و طالشی مغموم شد و برای مرگ سربازان مازندرانی و طالشی سرودی خواند و این همان سرودی است که در ادوار بعد در مراسم موسوم به " مرگ سیاوش " خوانده می‌شد . "

این مراسم هنوز هم در بین بسیاری از طوایف ایرانی وجود دارد و بنام " سوگ سیاوشان " یا " سووشون " معروف است و بقایای این آئین قدیمی حتی در مراسم آئینی ایران بعد از اسلام نیز دیده می‌شود .

از دوران هخامنشی سازهایی باقیمانده است از آن جمله می‌توان به کرنا ، نی ، شیپور ، کوس ( نوعی ساز ضربی ) ، درای و سنج اشاره کرد .

در سال  1336  هجری شمسی در کاوش‌های تخت جمشید در حول و حوش آرامگاه اردشیر سوم هخامنشی ، یک شیپور فلزی به طول  120  سانتی متر بدست آمد که شبیه کرنای است . قطر دهنه آن  50  سانتیمتر و جزو سازهای جنگی محسوب می‌شود .

  3 -  موسیقی مجلسی :

اما نوع دیگری از موسیقی بنام مجلسی نیز در آن روزگار مرسوم بوده است . موسیقی مجلسی یا همان  بزمی  از دیر‌باز در تمدن ایران وجود داشته است . آوازهای فراغت ، سرودهای شادی و سرور ، در جلسات بزم بکار می‌رفت و سازهای ویژه و شیوه اجرای خاص خود را داشت .

گزنوفون و هرودوت هر دو از این نوع موسیقی نام برده‌اند و دیگر مورخ یونانی " آتنه " در این باره نوشته است که :

 " در جشن مهرگان که در حضور شاهنشاه هخامنشی برگزار می‌شد ، نوازندگان و خوانندگان با اجرای برنامه‌هایی در مجلس شرکت می‌کردند و خوانندگان و نوازندگان در آن جشن‌ها سهم اساسی داشتند . "

هرودوت از وجود تعداد زیادی موسیقیدان در عصر هخامنشی یاد می‌کند و می‌نویسد که آنها در دربار نیز زندگی می‌کردند و در روزهای جشن همچون مهرگان ، سده ، نوروز و . . . به دربار خوانده می‌شدند و شادی و سرور برپا می‌کردند .

گزنوفون نیز می نویسد :

 " کورش برای کیاخسار تعدادی از موسیقیدان‌ها را برگزید . . . اسکندر مقدونی از خزانه کورش  320  فقره اسب و آلات موسیقی را بدست آورد . "

و جالب اینجاست که در سفرنامه فیثاغورث نیز به مراسم تاجگذاری داریوش اشاره شده است :

 " حدود  360  دختر خنیاگر ( نوازنده یا خواننده ) به آوازخوانی و نوازندگی می‌پرداختند . "


نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
...!
[عناوین آرشیوشده]

جمعه 103 اردیبهشت 14

امروز: 5 بازدید

دیروز: بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

پیوندهای روزانه

فرح زنده است [222]
کوروش [260]
درفش کاویانی [121]
مطلبی از ایران باستان [321]
[آرشیو(4)]

آشنایی با من

موسیقی هخامنشی - شهرک دهشک(ده اشکانیان)          بزن آباد (برزو آباد)

لوگوی خودم

موسیقی هخامنشی - شهرک دهشک(ده اشکانیان)          بزن آباد (برزو آباد)

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی دوستان











لینک دوستان

Manna
خانه اطلاعات
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
صحرا
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...

آوای آشنا

آرشیو

مطالبی از قهستان
ایران باستان
عکس های هنرمندان
عکس هاو مطالبی از دهشک
گله
دهشک و بزناباد از نگاه تصویر
هفت گانه

جستجوی وبلاگ من

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد 103619 بازدید