} } document.onmousedown=noRightClick دانش پزشکی در ایران باستان (1 - شهرک دهشک(ده اشکانیان) بزن آباد (برزو آباد)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش پزشکی در ایران باستان (1 - شهرک دهشک(ده اشکانیان) بزن آباد (برزو آباد)

آن که خصومت را از حد درگذراند گناه ورزید ، و آن که در آن کوتاهى کرد ستم کشید ، و آن که ستیزه جوست نتواند از خدا ترسید . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط: سینا

دانش پزشکی در ایران باستان (1 یکشنبه 87 بهمن 13 11:13 صبح

دانش پزشکی در ایران باستان 
یکی دانش‌هایی که ایرا‌‌ن‌زمین در آن نقش مهمی را ایفا کرده دانش پزشکی است . دانش پزشکی در ایران پیش از دوره اوستایی و ظهور زرتشت وجود داشته است .
زمانی که زرتشت که خود نیز یکی از پزشکان برجسته عهد باستان
ایران می‌باشد پا به عرصه وجود می‌گذارد ، قرن‌ها بوده که این دانش در ایران زمین رواج داشته است . اوستا که مجموعه کاملی از تاریخ و فرهنگ ایرانیان پیش از ظهور زرتشت تا به دوره ...


دانش پزشکی در ایران باستان 

   یکی دانش‌هایی که ایرا‌‌ن‌زمین در آن نقش مهمی را ایفا کرده دانش پزشکی است . دانش پزشکی در ایران پیش از دوره اوستایی و ظهور زرتشت وجود داشته است .
زمانی که زرتشت که خود نیز یکی از پزشکان برجسته عهد باستان
ایران می‌باشد پا به عرصه وجود می‌گذارد ، قرن‌ها بوده که این دانش در ایران زمین رواج داشته است . اوستا که مجموعه کاملی از تاریخ و فرهنگ ایرانیان پیش از ظهور زرتشت تا به دوره او می‌باشد ، اشاره‌های بسیاری به دانش پزشکی و پزشکان ایرانی دارد . همچنین در دیگر کتاب‌های پهلوی و پارسی بدان اشاره‌ها برمی‌خوریم ? مانند شاهنامه ? بندهش و ... .


در متون کهن آمده :

جمشید  (  چهارمین پادشاه پیشدادی  )  نخستین کسی بود که استحمام آب گرم و سرد را مرسوم کرد . در دوره پادشاهی او هفتصد سال نه گیاهی خشکید و نه جانداری بیمار شد .

پزشکان مشهور ایران باستان :

در اوستا از قهرمانی به نام  "  ثرتیه  "  نام برده شده است که  "  نخستین پزشک  "  قلمداد شده است .  "  ثرتیه  "  از اهورامزدا تقاضا می‌کند که علاجی علیه همه زهرها و یک کارد فلزی برای عملیات پزشکی به او بدهد . اهورامزدا پاسخ می‌دهد که هزاران و میلیون‌ها گیاه درمان بخش آفریده‌ام که از آن میان  "  گوکرن  "  منبع همه داروهاست . گوکرن ، نام درخت مقدس افسانه‌ای است که در دریای فراخکرد جای دارد . هوم سفید ، گاو شاخ و کوکنار   معادل‌های دیگری هستند که برای این درخت افسانه‌ای تصور شده است و جملگی جنبه درمانی داشته‌اند .

بند  ?  یسنا  ?  :
آنگاه به من پاسخ گفت هوم پاک دور دارنده مرگ ?  ویونگهان  مرا نخستین بار میان مردمان خاکی جهان آماده ساخت . این پاداش به او داده شد که او را پسری زاییده شد ? آن جمشید دارنده رمه خوب ، کسی که در شهریاری خود جانور و مردم را نمردنی ساخت .

پس از  ویونگهان  پدر جمشید پیشدادی و خود جمشید که یکی دیگر از پزشکان ایرانی می‌باشد به ترتیب در بندهای پسین همچنان پرسش خود را ادامه می‌دهد و  هوم  در پاسخ به او (  زرتشت  )  تا چهار پزشک را نام می‌برد که به ترتیب پس از ویونگهان ، دومین نفر  آبتین  (  پدر فریدون پیشدادی  ) ، سومین نفر  اترت  پدر  اورواخشه  و  گرشاسب  و چهارمین نفر  پورشسپ  پدر پیامبر ایرانی اشو زرتشت می‌باشد . در اوستا از پزشکان دیگری نام برده شده که می‌توان از آنها  جاماسپ  و  سئنا  که بعدها  سیمرغ  نام گرفت را نام برد .


تخصص‌های مختلف دانش پزشکی در ایران باستان


دانش پزشکی در اوستا پنج بخش می‌باشد :

  1 
-  اشا پزشک  (  بهداشت  )

  2 
-  داد پزشک  (  پزشک قانونی  )

  3 
-  کارد پزشک  (  جراح  )

  4 
-  گیاه پزشک  (  دارو عطاری  )

  5 
-  مانتره پزشک  (  روان پزشک  )

  اردیبهشت یشت بند  ?  :

یکی از طبیبان بوسیله  اشا  درمان کند ?  کسی بوسیله قانون شفا بخشد ? کسی با  کارد  درمان کند ? کسی که با  گیاه  درمان کند ، کسی که با کلام مقدس
(  مانتره  ) درمان بخشد ... .

  1  -  اشا پزشک  (  بهداشت  ) :

اشو (  اشا  ) به چشم پاکی و راستی می‌باشد . اشو هم پاکی تن و محیط را شامل می‌شود و هم شامل پاکی درون (  روح و روان و اندیشه  ) می‌باشد . یک اشو پزشک بایستی دارای هر دو پاکی (  تن و روان  ) باشد تا بتواند دیگران را درمان نماید . اشو پزشک ، پزشکی است که به بهداشت و پاک نگداشتن محیط زندگی و شهر و پاکی تن سفارش می‌کند و به امور بهداشتی رسیدگی می‌نماید . مانند سازمان بهداری و بهزیستی که هم اکنون نیز در شهرها و روستاها به آموزش بهداشت و نگهداری محیط مشغولند و مردم را آموزش بهیاری می‌دهند  (  مانند واکسن زدن ، پرستاری ، کمک‌های اولیه و ...  ) .
دور نگهداشتن بیماران از جمع و قرنطینه کردن
بیمارانی که دارای بیماری‌های خطرناک بودند ? پاک نگهداشتن چهار آخشیج مقدس  (  آب ، باد ، خاک ، آتش  ) از پلیدی و نیالودن آنها ، پاکی محیط خانه ، کوی و محله و دیگر وظایف در این اندازه از کارهای اشو پزشک بوده است .
همچنین هر خانواده ایرانی موظف به اجرای این
امور بوده‌اند . ایرانیان هیچگاه چهار آخشیج را به ناپاکی آلوده نمی‌کردند ? بدین جهت در آب روان خود را نمی‌شستند و از شستن اشیا آلوده در آب روان پرهیز می‌کردند
. همچنین ادرار کردن و آب دهان انداختن را در آب گناهی بزرگ می‌شمردند . آتش را آلوده به مواد سوختنی دودزا و بدبو نمی‌کردند و همواره جایگاه آتش را پاک نگه می‌داشتند ? خاک و زمین را به ناپاکی و پلیدی آلوده نمی‌کردند . همواره در خانه‌ها و محله‌ها اسپند و کندر دود می‌کردند تا هوا همواره هم پاک و خوشبو شود و هم حشرات (  خرفستران  ) و میکروب‌ها کشته شوند . این سنت و آداب هنوز در بین ایرانیان و دیگر اقوام و ملت‌ها مرسوم می‌باشد


نظرات شما ()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
...!
[عناوین آرشیوشده]

شنبه 103 اردیبهشت 15

امروز: 2 بازدید

دیروز: بازدید

فهرست

[خـانه]

[ RSS ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

پیوندهای روزانه

فرح زنده است [222]
کوروش [260]
درفش کاویانی [121]
مطلبی از ایران باستان [321]
[آرشیو(4)]

آشنایی با من

دانش پزشکی در ایران باستان (1 - شهرک دهشک(ده اشکانیان)          بزن آباد (برزو آباد)

لوگوی خودم

دانش پزشکی در ایران باستان (1 - شهرک دهشک(ده اشکانیان)          بزن آباد (برزو آباد)

اوقات شرعی

حضور و غیاب

یــــاهـو

لوگوی دوستان











لینک دوستان

Manna
خانه اطلاعات
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
صحرا
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...

آوای آشنا

آرشیو

مطالبی از قهستان
ایران باستان
عکس های هنرمندان
عکس هاو مطالبی از دهشک
گله
دهشک و بزناباد از نگاه تصویر
هفت گانه

جستجوی وبلاگ من

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

اشتراک

 

طراح قالب

www.parsiblog.com

تعداد 103623 بازدید